Flygfoto Vadstena slott / Vadstena gästhamn

Näringsidkare, medborgare och föreningar i hamnområdet har lyft önskemålet om att kvalitén i hamnområdet behöver höjas och bättre möjligheter för utveckling tillskapas. Kommunen har nu kartlagt förutsättningarna och initierat förändring.

I området Vadstena hamn intill Vadstena slott finns idag främst verksamheter som inte är miljöstörande samt hotell- och restaurangverksamhet, butiker, kulturverksamheter och ett fåtal bostäder. Området innehåller också en småbåtshamn, föreningslokaler, ställplatser för husbilar, en drivmedelstation, servicebyggnader, parkeringsplatser och park- och naturområde.

Historisk logistikhub

Äldre kartmaterialet från 1600-talet visar att området främst användes som hagmark och ängsmark tillhörande slottet samt Starby. I karta från 1705 finns bebyggelse i området, benämnd västra Stallgården, och den numera försvunna kanalen som hade sitt utlopp i och försörjde vallgraven med vatten. Området kom därefter att nyttjas för kronobränneriets räkning innan det blev tomtmark för spannmålsmagasin under 1800-talet.

Vallgraven byggdes om till hamn i mitten av 1850-talet samtidigt som de två hamnarmarna byggdes ut. Miljön kring slottet har därefter haft en hamnprägel. Det logistiskt viktiga läget innebar att olika typer av tidigindustriella byggnader uppfördes här redan under 1800-talet och platsen kom att fungera som omlastningsplats för bland annat stångjärn och spannmål. Göta kanal (1830- tal) innebar att Vadstena hamn kunde ta emot varor från såväl Göteborg som Stockholm, men hamnen kom även tidigt fylla en funktion för turismen. Järnvägen tillkom under 1870-talet och blev del i möjligheten till lastning och omlastning. Passagerartrafiken lades ner på 1960-talet och godstrafiken, som mest bestod av spannmål, fortsatte fram till 1978. Slottet användes fram till 1850-talet som spannmålsmagasin. Därefter uppfördes de två hamnmagasinen söder om slottet. Under första halvan av 1900-talet uppfördes flera lagringsbyggnader för spannmål, av vilka de flesta har rivits och ersatts. En utbyggnad av mer storskaliga industrier tillkom från 1940-talet (Fredriksons Verkstads AB) och under senare delen av 1900-talet i samband med att området fylldes ut 1959 samt 1985. Området har under de senaste 50 åren gradvis förändrats och fyller idag framförallt en roll kopplat till småskalig handel, turism och rekreation.

Spår av den äldre landsvägen in mot Vadstena ifrån väster återfinns idag i nuvarande Ödeshögsvägen och i dess förlängning Järnvägsgatan. Utöver detta har det länge funnits en väg längs med den västra sidan av vallgraven. Järnvägsdragningarna och senare 1914 års stadsplan innebar en uppdelning av kvarteren och vägdragningar som i delar syns än idag. Längs den västra hamnpiren och längs vattnet väster om vallgraven finns ett område med uppväxta lövträd och grusade mindre vägar/stigar. Området ligger i stora delar på mark utfylld under 1900-talets första hälft.

Framtidens vision

Hamnområdet väster om slottet är fortfarande idag ett område av industrikaraktär, men med stor utvecklingspotential. De viktigaste utvecklingsinriktningarna i arbetet med kommunens vision presenterad 2023 är att skapa trygghet och säkerhet i området, erbjuda en livlig och aktiv hamnmiljö med gästhamnsservice, handel och ställplatser för husbilar samt möjliggöra för kommunen och privata fastighetsägare att utveckla sina fastigheter. Möjligheter för rekreation med närhet till Vättern och en ordnad trafikföring med trygga stråk för gång och cykel är en förutsättning för utveckling av området. Samtidigt finns möjlighet att förstärka parkeringsmöjligheterna för att främja besöksnäringen och avlasta parkeringssituationen i innerstaden.  Visionen ska fungera som ett rådgivande dokument som pekar ut viljeinriktningen för kommunens fortsatta planering i hamnområdet, utifrån analyser av områdets förutsättningar. Våren 2025 kommer silon att rivas för att göra plats för nya verksamheter. De förändringar som genomförs ska bidra till:

• att skapa trygghet och säkerhet i området
• erbjuda en livlig och aktiv hamnmiljö med båtklubbar, båtplatser, gästhamnsservice och ställplatser
• stärka möjligheter för rekreation med närhet till Vättern
• skapa tydliga entréer till området, en ordnad trafikföring och trygga stråk för gång och cykel
• förstärka parkeringsmöjligheterna för att främja besöksnäringen, verksamheter i området och avlasta parkeringssituationen i innerstaden
• planera för eventuellt nya användningsområden där intresse finns från fastighetsägare i området eller marknadens aktörer

Genom den nyligen anlagda tillfarten till industriområdet Kronoängen kan huvuddelen av den tunga trafiken till industriområdet nu omdirigeras. Även turistbussar kan komma att använda denna infart. Järnvägsgatan kan då utvecklas till mera av en stadsgata. Stråket närmast vallgraven och hamnen ska hållas fri från fordon undantaget de med tillstånd, t ex för hamnens behov. Visionen ger möjlighet till utökade parkeringsmöjligheter för att avhjälpa parkeringsproblem i Vadstena och samtidigt stärka attraktiva stadsmiljöer och viktiga kulturmiljöer.

Visionen föreslår också att nya servicefunktioner uppförs längs den västra hamnpiren, för att tillmötesgå behov och skapa mer liv och rörelse längs med kajen. Likaså att båtuppställningsplatsen flyttas. I övrigt behöver framtida exploatering ta hänsyn till flera faktorer, exempelvis markförhållanden. Det är fortsatt ett logistiskt viktigt läge som med inspiration från historien har alla möjligheter att bidra till Vadstenas utveckling och fortsatta attraktivitet.