I över 120 år har Strandbergs mode på Stora Torget i Vadstena drivits av samma familj. Och Gilla Eke-Göransson, fjärde generationens ägare av butiken, menar att det krävs ständig utveckling för att föra arvet vidare.

– Det gäller att vara visionär, säger hon. Man måste ta intryck utifrån för att hela tiden kunna erbjuda kunderna nya upplevelser.

Gilla Eke-Göransson i Strandbergs-butiken.

Från väggen inne på det lilla kontoret längst bak i butiken, blickar tre kvinnor ned på Gilla Eke-Göransson. Det är gammelfarmor Nina Tufvesson, en modern kvinna som utbildade sig på Tillskärarakademin i Köpenhamn, flyttade till Vadstena och tog över butiken 1897. Det är mormor Elsa som började som springflicka i butiken och sedermera gifte sig med Ninas son Sture Borgstedt. Och så är det mamma Karin som drev butiken tillsammans med pappa Hans Fox i 50 år, fram tills för tre år sedan då Gilla tog över.

– Strandbergs firade 120 år förra året, säger Gilla, och när jag berättar om det kan jag nästan bli lite skakig. Vilket ansvar! Men jag lever i dag och måste tänka framåt.

– Jag måste presentera något nytt varje säsong, även om vi har klassiska kläder i butiken. Det ska vara en upplevelse att komma till vår butik.

Det innebär ständiga utblickar och trendspaningar. För precis som alla andra butiker i Vadstena innerstad är Strandbergs fristående från de stora kedjorna. Det gör att Gilla Eke-Göransson får vara både inköpschef, marknadschef, butikschef och vd. Allt det som större butikskedjor har stora avdelningar för.

– Det kräver kreativitet, att man har ögonen öppna hela tiden, säger hon. Jag läser modetidningar, åker på mässor och vi åker på inspirationsresor för att se hur gatumodet utvecklas. Och så följer jag ju sociala medier förstås.

– Sedan har jag mamma. Min mamma är över 80 och ett riktigt modelexikon. Hon kan alla tidsepoker, hon har levt genom dem och hon vet vilka trender som kommer att slå.

Och precis som Strandbergs söker sig ut i världen för inspiration, letar sig kunderna till Strandbergs och Vadstena för att hitta sin stil. Ungefär 80 procent av kunderna kommer utifrån, både från större städer i närregionen och från storstäderna.

– Många hinner inte springa runt i alla butiker i storstäderna, säger Gilla. Vi har kunder som reser till Vadstena över en helg, bor på Klosterhotellet och kommer hit och shoppar kläder. Den här typen av butiker finns ju nästan inte längre, vissa märken är vi ensamma om i Sverige.

– En hel del kunder kommer från utlandet också, från Norge, Tyskland, USA eller Holland. Vadstena är ju en internationell stad. Klostret är känt över hela världen och så har vi ju alla inom opera- och musikvärlden som reser hit.

Strandbergs mode har funnits där för sina kunder i över 120 år nu. Och för Gilla Eke-Göransson är mode betydligt mer än bara kläder. Det är en spegling av samhället, av både politik och miljö.

– Mode hör ihop med kultur, livsstil och historia, säger hon. Det är därför vår butik passar så bra i just Vadstena. Vi är en del av Vadstenas kulturhistoria.