Två av de nominerade till Årets innovatör 2020 är Linn Carlehed och Patrik Ödling för appen Salver, ett verktyg för att hitta och boka guidningar.
Själva appen är gratis och i den går det att söka efter tid eller plats eller tema som passar. Vem vet om man hittar något där som man inte ens visste att man var intresserad av?
Tanken med appen är att förenkla för både besökare och guider, en tanke som bubblat ett bra tag.

Tanken med appen är att förenkla för både besökare och guider, en tanke som bubblat ett bra tag.

– Jag hade gått guideutbildningen på Vadstena Folkhögskola och jobbade på turistbyrån, berättar Linn Carlehed. Jag märkte snabbt hur bökigt det var att boka grejer i stan. Man fick skicka folk hit och dit. Det här måste gå att göra enklare!

Hemma med sambon Patrik Ödling kom diskussionen igång.

– Vi hade varit i Schweiz nyligen och bokat en guidning där, och det var också krångligt, säger Linn. Patrik är en problemlösare och gick igång på tanken att hitta en väg runt det här problemet.

– Det borde finnas en app, sa Patrik, och så var arbetet igång.

Man har fokuserat på små scener och kunskapsspridning.

I somras sjösattes appen, med en del skavanker som allt nytt, menar paret, men det är avslipat nu efter en intensiv sommarsäsong.

De aktiva aktörerna i appen, guider, museer osv, har rapporterat in detaljer som behövt finslipas och nu är Salver helt klart en viktig del av besöksnäringen i Vadstena.

Linn Carlehed berättar:

– Nya aktörer kräver nya funktioner. Just nu diskuterar vi med nya aktörer om att kunna boka deras biljetter genom Salver, och då dyker det upp nya behov och önskemål.

En sak som Salver har vinnlagt sig om är att det inte bara ska vara enkelt att boka, det ska vara lika enkelt att omboka eller avboka. I appen bokar man och betalar digitalt, men upplevelsen man får är genuin.

Helt oviktig har kanske inte tajmingen varit heller. Pandemin har fått befolkningen att upptäcka och utforska närområdet, vilket de flesta vadstenabor har märkt av i sommar. Att kunna boka enkelt har gjort att många har gått guidade vandringar med olika teman.

Linn berättar om det just nu gällandet credot:

– Digitalt bokat – äkta upplevt! Det viktiga är att folk förstår att det bara är ett sätt att underlätta, det är fortfarande det mänskliga mötet som är i centrum.

Planen är förstås att erövra hela Sverige med appen, även om de inser begränsningarna.

– Globen är ju kanske inte så lätt att boka platser i så här… Men även om vi inte lyckas med det, så har vi i alla fall gjort Vadstena en tjänst!