Vadstena InfoCenter öppnar i slutet av maj

1 min

Nu har hantverkarna bråda dagar på Storgatan 28 i Vadstena. I slutet av maj ska Vadstena InfoCenter öppna upp sitt nya besökskontor i nyrenoverade lokaler.

Det nya besökskontoret har i uppdrag att leverera information och service till både turister, medborgare och företagare. I samma veva kommer dagens turistbyrå i kommunens regi att avvecklas och det nya kontoret övertar telefonnummer och e-postadresser.

Vissa av funktionerna försöker vi få in redan från början, andra fungerar att lägga till allteftersom, och löpande utvecklas i samarbete med kommunen, föreningar och företag, säger Jessica Hallros, vd på Vadstena Turism & Näringsliv AB. Besökskontorets verksamhet ska vara hållbart, samtidigt som platsvarumärket är dess ledstjärna.

Den nya verksamheten med ny huvudman innebär att alla gamla avtal och eventuella uppgörelser nyförhandlas. Det blir en nystart i alla bemärkelser. Att det nya kontoret också ska erbjuda kommunal service kräver samverkan och löpande dialog med kommunhuset. Men givetvis är det fortsatt kommunhuset man vänder sig till för den verksamhet som finns där.

Vadstena InfoCenter kommer att bemannas av destinationsutvecklare, företagslots/centrumsamordnare, marknadskommunikatör, turistinformatörer samt representant från kommunens Servicecenter. Bolagets VD tillika turist-& näringslivschef kommer fortsatt ha sitt kontor i kommunhuset.

Branschorganisationen Visita ger tydliga riktlinjer för hur den moderna auktoriserade turistservicen ska utformas: Med stort fokus på digitala kanaler och utveckling av platsens värdskap i form av utbildningar, utlokaliserade Infopoints, och med ett stort ansvar på huvudmannen att koordinera alla aktörer och informationskanaler.

I dagsläget är en handfull Infopints klara inför säsongen som inom kort kommer att förses med skyltmaterial och utbildning. Dessa återfinns hos Borghamns Strand, Starby Hotell, Slottsgården, Rosteriet(mobil), Klostermuseet, Vadstena slott, Vadstena Folkhögskola och Vadstena Camping.

Vadstena kommun och Vadstena Turism & Näringsliv AB hoppas på allas förståelse och samverkan för att förändringen ska gå smidigt och på sikt uppnå förväntat resultat – stärkt service och bättre information.